У Львові пропонують змінити порядок встановлення пам’ятників у місті

Головний архітектор Львова каже, що процедура встановлення пам’ятників не передбачає громадського обговорення.

У Львові потрібно вдосконалити нормативну базу для встановлення пам’ятників. Таку ідею сьогодні, 2 вересня, під час дискусії Тvoemisto.tv «Чому встановлення пам’ятника Моцарту молодшому у Львові спричинило скандал?» висловила завідувачка кафедри актуального мистецтва Львівської національної академії мистецтв Дарина Скринник-Миська.

За її словами, активне художнє середовище в 2014 році мало ідею внесення змін до положення про встановлення і демонтаж пам’ятників. Тоді пропозицію відхилили. У змінах, зокрема, йшлося і про прозорість процедури, і про можливості демонтажу, якщо скульптури невдалі.

Тепер, після встановлення пам’ятника Францу Ксаверу Моцарту у Львові (автор – Себастьян Швайкерт), питання про перегляд нормативів стало знову актуальним. На її думку, у цьому випадку питання не до автора скульптури, а питання до прозорості самої процедури встановлення пам’ятників.

«Сабестіян зробив скульптуру, але не художник приймав рішення – встановлювати його чи ні. Наскільки я розумію, процедура була недотримана. Тому ця подія зачепила дві площини. По-перше, аудиторію, яка не зрозуміла сприймати чи не приймати цю скульптуру, а, по-друге, нормативно правові бази», – говорить Дарина Скринник-Миська.

Оксана Линів урочисто відкрила скульптуру з нагоди 230-річчя з Дня народження композитора

Вона закликала бути чесними і говорити про демонтаж скульптур, які є невдалими і вона виступає за мораторій на встановлення пам’ятників у Львові.

Ексзаступниця міністра культури та колишня посадовиця міськради Ірина Подоляк також наголошує, що у цьому проєкті її вразила власне процедура.

«Знаєте, що в цьому проєкті мене особисто принизило? Те, як відбулася вся ця процедура. Насправді це волюнтаристський жест, який не має нічого спільного з демократичним суспільством. Коли відома людина заручилася підтримкою чиновників Львівської міської ради, і вони вирішили, що в публічному просторі буде ця скульптура. З цього уроку ми повинні зробити висновки. Це прекрасна провокативна нагода спонукати людей говорити про актуальне мистецтво як таке, що воно нам дає, для чого воно нам потрібне», – сказала Ірина Подоляк.

Головний архітектор Львова Антон Коломєйцев запевняє, що всі процедурні моменти були дотримані, і що процедура встановлення пам'ятників не передбачає громадського обговорення.

«Виконавчий комітет Львова є тим органом виконавчої влади, який визначає поточні речі, дає містобудівні умови на обмеження на забудову, ухвалює економічні рішення, і в тому числі розглядає питання про встановлення скульптури. Це (пам'ятник Францу Ксаверу Моцарту – ред.) не пам’ятник, питання про встановлення скульптури – це рефлексія, колаж на епоху і це подарунок місту», – зазначив Антон Коломєйцев.

Він також розповів, що до міськради звернулася Оксана Линів і Фундація LvivMozArt, які контактували із Мінкультури в Австрії, де їм порекомендували художника Себастьяна Швайкерта, який займався подібними темами.

«Фундація звернулася до міськради, що вони можуть профінансувати виготовлення такої скульптури у з бронзи як мистецький твір, попросили дозволу. Ми виходили із Себастьяном на багато локацій і обрали площу Маланюка з різних причин, зокрема, що вона поруч з філармонією», – пояснив Антон Коломєйцев.

За його словами, проєкт після затвердження виконкому погоджували управління архітектури та історичного середовища, а тоді Галицька адміністрація надала дозвіл на порушення благоустрою.

«Немає іншого пункту для встановлювлення елементів мистецтва. Немає наразі норми про громадське обговорення проєктів», – наголосив Антон Коломєйцев.

Себастьян Швайкерт і його творіння

Заавідувачка кафедри актуального мистецтва Львівської академії мистецтв Дарина Скринник-Миська ще раз запропонувала переглянути нормативні документи, які передбачають порядок встановлення пам’ятників та скульптурних композицій у Львові.

«Як уникнути таких проблем? Переглянути нормативні документи, скорегувати їх, запровадити механізм відбору експертів, щоб думка експертного середовища була врахована. Щоб такі рішення делегувати експертній раді, ми не можемо керуватися «подобається, не подобається», – підсумувала Дарина Скринник-Миська.

Читайте також: Моцарт виглядає для вас чужинцем, але дайте йому час

Нагадаємо, що після активного обговорення львів'ян скульптури Францу Ксаверу Моцарту на площі Маланюка Тvoemisto.tv провело публічну дискусію на тему: «Чому встановлення пам’ятника Моцарту молодшому у Львові спричинило скандал?». 

Пам'ятник композитору урочисто відкрили 26 серпня. Уже 30 серпня львівська мисткиня Наталія Криничанка зареєструвала петицію до Львівської міськради про його демонтаж. Вона зібрала понад 200 голосів із 500 необхідних. 

Львівська спілка художників раніше виступила проти встановлення пам'ятника сину Моцарта у такому вигляді і наголосила на «агресивній естетиці» пам’ятника. У спілці зазначали, що влада мала б залучити представників відповідних творчих спілок хоча б для консультацій стосовно цього пам’ятника чи вибору іншого, який би представляв українську культуру.

Водночас ініціаторка встановлення пам’ятника Францу Ксаверу Моцарту Оксана Линів наполягала, що ця скульптура не тільки стане туристичною родзинкою, а і підтвердить, що класична музика – не є музейним експонатом, що відноситься до конкретної історичної епохи, а є безперервною культурною традицією, яка об'єднує покоління крізь століття, держави та кордони.

«Так і Моцарт – через понад пів століття радянських заборон, повернеться до міста, яке він обрав своєю музичною Батьківщиною, щоб нагадати всім про європейську історію Львова», – говорила Оксана Линів.

Христина Гоголь

Фото Дар'ї Кучер

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.